Koolitus- ja arendustegevus

Ühiskonna kasvavad ootused seavad üha uusi väljakutseid haridusele. See tähendab, et nii õpetajatel kui ka juhtidel tuleb kanda mitmed erinevad rolle ja funktsioone, mis nõuavad juhtimiskompetentsi, valmisolekut, oskust meeskonnatööks ja teisi olulisi juhtimisega ning õpetamisega seotud oskusi.

Varasemast enam tuleb õpetajate ja juhtide professionaalsuse hindamisel ja arendamisel keskenduda kompetentside hindamisele ja õppijate tervikliku arengu toetamisele. Samas tuleb meeles pidada, et iga töötaja vastutab enesearendamise ja kvalifikatsiooni ajakohasena hoidmise eest vähemalt ametikohale esitatavate nõuete ulatuses. Õpetaja ja haridusasutuse juht on ise aktiivne õppija, kes planeerib, juhib ja hindab oma õppimist ning professionaalset arengut.

Haridusjuhtide värbamise käsiraamat
Heateo Haridusfondi toel valmis 2023. aasta aprillis koolipidajatele mõeldud käsiraamat haridusjuhi värbamise ja valiku tulemuslikuks korraldamiseks. Käsiraamat on abiks parimate koolijuhtide leidmisel ja värbamisel. 
HARIDUS- JA NOORTEVALDKONNA TÖÖTAJATE TÄIENDUSÕPPE KONTSEPTSIOON

Täiendusõpe on süsteemne tegevus, mis on suunatud õpilase arengu toetamisele õpetajate ja haridusasutuse juhtide enesearengu kaudu. Täiendusõppe all peetakse silmas tööalast enesetäiendamist ehk õppimist laiemalt, mis hõlmab nii kutse-, ameti- ja erialaste teadmiste, oskuste ja vilumuste omandamist ja täiendamist kui ka individuaalset enesetäiendamist õppematerjalide abil, kursustel osalemist, õpet juhendaja abil, õppimist teiste juhendamisel, õppereise, kolleegide vastastikust tööalast nõustamist ja parimate praktikate jagamist.
Täiendusõppe organiseerimisel lähtutakse haridus- ja noortevaldkonna töötajate täiendusõppe kontseptsioonist, mis valmis Haridus- ja Teadusministeeriumi ja ja partnerite koostöös 2023. aastal ning haridusasutuse juhi kompetentsimudelist ja õpetajate kutsestandarditest.

Täiendusõppe võimaluste ja rahastamise kohta leiab täpsemat teavet Haridus- ja Noorteameti kodulehelt ning Riigi Tugiteenuste Keskuse kodulehtedelt ning täiendusõppe infosüsteemist Juhan.
 

Euroopa Liit ja Euroopa Nõukogu pakuvad mitmeid erinevaid võimalusi õpetajate rahvusvaheliseks koostööks ja täiendkoolitusteks.

Eesti õpetajahariduse arendamisel on kokku lepitud, et kutsestandardid on koolitusprogrammide aluseks nii õpetaja esmaõppel, kutseaastal kui ka täiendusõppes. Täpsemalt saab kutsestandardite kohta lugeda leheküljelt kutse andmine.

Kutseaasta programmi on oodatud koolieelse lasteasutuse õpetajad, eripedagoogid, üldhariduskoolide ja kutseõppeasutuste õpetajad ning nende kogenud kolleegid. See on riiklikult käivitatud kava, mille aluseks on õpetajakoolituse raamnõuded.

Programmi finantseerib Haridus- ja Teadusministeerium ning selle elluviijateks on Tartu Ülikool ja Tallinna Ülikool. Õpetajad saavad valida endale sobiliku  ülikooli programmi.

Ülikooli keskuste roll õpetajate professionaalse arengu toetamisel:

  • Õpetajate tugiprogramm. Algajatele õpetajatele kavandatud tugiprogrammi seminare viiakse läbi koolivaheaegadel. Seminaridel analüüsitakse esimese tööaasta(te) kogemusi, käsitletakse õpetaja igapäevatöös üleskerkinud probleeme ja otsitakse üheskoos või vajadusel asjatundjate kaasamisel neile lahendusi.
  • Mentorite koolitus. Koolituse käigus selgitatakse kutseaasta rakendamisega seotud aspekte ja toetatakse juhendamisalaste oskuste arengut.
  • Infovahetus mentoritele ja algajatele õpetajatele. Moodustatud on õpetajate ja mentorite elektroonilised listid, mille vahendusel on võimalik lisaks koolitustele ja seminaridele vahetada operatiivsemalt infot ja leida kutseaasta rakendamisega seotud kitsaskohtadele lahendusi.
  • Mentorite seminarid. Mentoreid, kellel on mentorikoolitus, juhtimiskoolitus või praktikantide juhendajate koolitus läbitud, kutsutakse 2-3 korda aastas seminarile, kus antakse ülevaade konkreetsel õppeaastal toimuvast, nõustatakse ning arutletakse edasiste tegevuste teemadel.
  • Kutseaasta läbinute supervisioon. Õpetajaks kujunemine on pikk protsess, selleks võimaldatakse algajatel õpetajatel, kes on kutseaasta läbinud, supervisioonigrupis jätkata.

Viimati uuendatud 12.03.2024