Haridusasutuse juhi kompetentsimudel

Haridusjuhi kompetentsi- ja karjäärimudel kirjeldab, mida teevad ja oskavad väga head haridusjuhid ning kuidas peaks toimuma juhtide areng haridusvaldkonnas.

Seda tööriista saab kasutada nii haridusjuht ise oma arengu ja karjääri planeerimisel kui ka haridusjuhtide tööandja ehk koolipidaja juhtide värbamisel, arendamisel ja järelkasvu kavandamisel.

Lisaks annab kompetentsimudel riigiasutustele ja ülikoolidele hea baasi haridusjuhtidele mõeldud arenguprogrammide ja tasemeõppe arendamiseks. Haridusjuhtide kompetentsi- ja karjäärimudel valmis Eesti Koolijuhtide Ühenduse ja Heateo Haridusfondi eestvedamisel koostöös talendijuhtimisettevõttega Fontes ning Haridus- ja Teadusministeeriumiga.

Haridusjuhi kompetentsimudel

Strateegia loomine ja organisatsiooni arengu kujundamine

  • Loob strateegia ja visiooni
  • Seab organisatsioonile eesmärgid
  • Pühendub strateegia elluviimisele ja tulemuste saavutamisele
  • Juhib finantsressursse
  • Kasutab ressursse läbimõeldult
  • Juhib organisatsiooni arengut

Süsteemne mõtlemine

  • Kasutab juhtimisel kontseptsioone ja metoodikaid
  • Hoiab ennast kursis valdkonna- ja juhtimistrendidega
  • Analüüsib olukorda, määratleb prioriteedid ja riskid
  • Loob selgust ja süsteemsust
  • Töötab välja leidlikke lahendusi

Meeskonna juhtimine ja eestvedamine

  • Annab tegevustele suuna ja juhib elluviimist
  • Loob pädeva ja õppiva meeskonna
  • Võimestab ja motiveerib meeskonda
  • Kujundab positiivse ja toetava töökeskkonna

Suhtlemine ja koostöö

  • Loob koostöö- ja suhtevõrgustikke
  • On veenev ja mõjuv läbirääkija
  • Kommunikeerib arvamusliidrina oskuslikult
  • Kohtleb inimesi eetiliselt
  • Edendab koostööd

Enesejuhtimine ja -areng

  • Analüüsib ennast
  • Juhib oma energiat, aega ja emotsioone
  • Lähtub professionaalsest ja inimlikust eetikast
  • Õpib kogemusest
  • Kavandab oma professionaalset arengut

Organisatsiooni juhtimine


Strateegia loomine ja elluviimine ning organisatsiooni arengu kujundamine

Loob valdkonna arengusuundi järgides visiooni ja strateegiat, määratleb vajadused, võimalused ja prioriteedid ning leiab strateegiliste plaanide elluviimisel väärtust loovaid jätkusuutlikke lahendusi.

Ekspert-haridusjuht
Meister-haridusjuht
Süsteemimuutja
Plaanide järjekindel elluviija ja võimaluste kasutaja Ambitsioonika strateegia elluviija ja arenguhüppe algataja Tulevikuvisiooni looja ja põhimõtteliste muutuste algataja
Loob strateegia ja visiooni
  • Juhib organisatsiooni strateegia väljatöötamist ja selle hoidmist ajakohasena, konkreetse haridusasutuse konteksti arvestavana ning joondatuna teiste haridusvaldkonna 
    strateegiadokumentidega.
  • Loob visiooni kaasaegsest haridusorganisatsioonist.
  • Juhib ambitsioonika, uuendusliku ja jätkusuutliku strateegia loomist ja selle hoidmist ajakohasena.
  • Loob visiooni tuleviku haridusorganisatsioonist.
  • Juhib organisatsioonile/ valdkonnale/piirkonnale ambitsioonika, uuendusliku ja jätkusuutliku strateegia loomist.

Seab organisatsioonile 
eesmärgid

  • Püstitab organisatsioonile keskpikas
    (2 – 3 aastat) perspektiivis eesmärgid.
  • Püstitab organisatsioonile pikemaajalised (3 – 5 aastat) eesmärgid ning tegutseb pikaajalist perspektiivi ja jätkusuutlikkust silmas pidades.
  • Püstitab pikaajalised (5 – 10 aastat) eesmärgid ja tegutseb tuleviku-perspektiivi silmas pidades, võttes arvesse ühiskondlikke muutusi ja haridusvaldkonna eesmärke.
Pühendub strateegia 
elluviimisele ja tulemuste 
saavutamisele
  • Tegutseb selgelt sõnastatud ja saavutatavate eesmärkide nimel.
  • Tegutseb eesmärgi poole liikumisel sooviga teha head ja kvaliteetset tulemust, saavutada kokkulepitud eesmärke.
  • Panustab järjekindlalt plaanide elluviimisel, viib alustatu lõpuni.
  • Otsib võimalusi, kuidas väljakutseid ületada.
  • Võtab endale ja seab teistele arenguhüpet sisaldavaid ja pingutust nõudvaid eesmärke.
  • Tegutseb eesmärkide elluviimisel sisemisest motivatsioonist ja ambitsioonikusest kantuna.
  • Panustab järjekindlalt plaanide elluviimisel ja tulemuste saavutamisel, ei heitu tagasilöökidest.
  • Otsib aktiivselt võimalusi, kuidas väljakutseid ületada, näeb väljakutsetes võimalusi.
  • Seab julgeid ja ambitsioonikaid eesmärke endale ja teistele, käivitub väljakutsetest.
  • Tegutseb eesmärkide elluviimisel sisemisest motivatsioonist, missioonist ja ambitsioonikusest kantuna.
  • Pühendub järjekindlalt tulemuste saavutamisele ka keeruliste tingimuste ning ajasurve puhul, ei anna kergesti alla.
  • Otsib aktiivselt eesmärkide saavutamisele kaasa aitavaid võimalusi.
Juhib finantsressursse
  • On teadlik organisatsiooni eelarve koostamise loogikast.
  • Lähtub otsuste tegemisel eelarve võimalustest.
  • Lähtub juhtimisotsustes kulutõhususest.
  • Kasutab finantsnäitajaid organisatsiooni finantsseisu ja -võimaluste hindamiseks.
  • Otsib ja leiab organisatsioonile lisarahastust ja -ressursse.
  • Lähtudes haridusvaldkonna rahastamise põhimõtetest teeb ettepanekuid kulude optimeerimiseks ja tulude tõstmiseks riiklikul ja kohalikul tasandil.
  • Kasutab finantsnäitajaid organisatsiooni finantsseisu ja -võimaluste hindamiseks.
  • Hangib leidlikult, aktiivselt ja tulemuslikult organisatsioonile lisarahastust ja -ressursse ambitsioonikate plaanide elluviimiseks.
Kasutab ressursse läbimõeldult
  • Haldab ja kasutab erinevaid ressursse (finants, inimesed, vahendid) eesmärgipäraselt ja majanduslikult otstarbekalt.
  • Kavandab ja leiab ressursse organisatsiooni lühiajaliste ja pikaajaliste eesmärkide elluviimiseks. On ärilise mõtlemisega.
  • Kasutab ressursse eesmärgipäraselt ja jätkusuutlikult.
  • Kavandab ja kasutab ressursse jätkusuutlikult ning paindlikult.
Juhib organisatsiooni arengut
  • Tegeleb esilekerkivate probleemidega koheselt ja asjakohaselt.
  • Algatab parendusi.
  • Kasutab peamisi muudatuste juhtimise metoodikaid.
  • Tegeleb esilekerkivate probleemidega koheselt ja asjakohaselt.
  • Algatab olulisi arendusi.
  • Juhib muudatuste projekte, kasutades oskuslikult muudatuste juhtimise metoodikaid.
  • Tegeleb esilekerkivate probleemidega koheselt ja asjakohaselt.
  • Algatab suuri või põhimõttelisi muudatusi.
  • Loob tegevusplaani muudatuste juhtimiseks, planeerib muudatuste etapid, alaprojektid ja vajaminevad ressursid.
  • Kaardistab arendusprojektiga seotud erinevad osapooled ja nende huvid. Ennetab probleemide teket strateegilise kommunikatsiooni abil.


Süsteemne mõtlemine

Lähtub oma tegevuses konkreetsetest kontseptsioonidest ja kasutab nendega seotud mudeleid. Analüüsib olukorda ja informatsiooni kriitiliselt, määratleb prioriteedid ja riskid. Kasutab loovat lähenemist, mida kombineerib süsteemsusega.

Ekspert-haridusjuht
Meister-haridusjuht
Süsteemimuutja
Süsteemne analüüsija ja kontseptsioonide
rakendaja
Uute kontseptsioonide süsteemne
rakendaja ja edasiarendaja
Uute kontseptsioonide looja ja
komplekssete probleemide lahendaja
Kasutab
juhtimisel
kontseptsioone
ja metoodikaid
  • Lähtub organisatsiooni juhtimisel haridus- ja
    juhtimisalastest kontseptsioonidest ja teoreetilistest mudelitest.
  • Rakendab teoreetiliste kontseptsioonidega seotud metoodikaid kontseptsiooni põhiideid seejuures silmist kaotamata.
  • Lähtub organisatsiooni juhtimisel teadlikult
    valitud haridus- ja juhtimisalastest
    kontseptsioonidest ja teoreetilistest mudelitest.
  • Rakendab uusi kontseptuaalseid lähenemisi,
    arendab neid edasi ning seob olemasolevatega.
  • Rakendab teoreetiliste kontseptsioonidega
    seotud metoodikaid üksteisega haakuvatena ja
    üksteist võimendavatena.
  • Rakendab teadlikult ja süsteemselt haridus- ja
    juhtimisalaseid kontseptsioone ja metoodikaid.
  • Loob ja adapteerib uusi kontseptuaalseid
    lähenemisi, seob need olemasolevatega ning arendab neid edasi.
  • Rakendab leidlikult teoreetiliste
    kontseptsioonidega seotud metoodikaid.
  • Loob uusi teoreetiliste kontseptsioonidega
    seotud metoodikaid.

Hoiab ennast
kursis valdkonnaja
juhtimistrendidega

  • Hoiab ennast kursis haridusuuenduste, teaduspõhiste trendide ja heade näidetega
    teistest organisatsioonidest Eestis ja mujal.
  • Hoiab ennast kursis haridusuuenduste ja teaduspõhiste trendidega. Uurib ja kasutab juhtimis- ja tegevusmudeleid erinevatest
    valdkondadest Eestis ja mujal.
  • Panustab valdkonna arendus- ja loometegevusse.
  • Hoiab ennast kursis haridusuuenduste ja
    teaduspõhiste trendidega. Uurib ja kasutab juhtimis- ja tegevusmudeleid erinevatest valdkondadest Eestis ja mujal.
  • Loob ja adapteerib uusi valdkonnaga seotud kontseptsioone ja metoodikaid.
  • Edastab valdkonnateadmisi kolleegidele ja
    juhendatavatele.
Analüüsib
olukorda,
määratleb
prioriteedid ja
riskid
  • Analüüsib olukorda adekvaatselt ja
    mitmetahuliselt. Teeb analüüsi põhjal loogilised
    järeldused.
  • Teeb vahet olulisel ja ebaolulisel, määratleb
    prioriteedid.
  • Teeb otsused kaalutletult, faktide ja analüüsi
    alusel.
  • Määratleb peamised riskid.
  • Hindab kriitiliselt teadaoleva info põhjal olukorda ja sõnastab probleemid.
  • Teeb vahet olulisel ja ebaolulisel, määratleb
    prioriteedid.
  • Teeb otsused kaalutletult, adekvaatse info ja
    analüüsi alusel.
  • Määratleb riskid mitmel tasandil ning kavandab
    nende ennetamise.
  • Analüüsib adekvaatselt kompleksseid
    probleeme.
  • Hinnangute kujundamisel ja valikute tegemisel
    arvestab oluliste mõjurite ja seostega.
  • Määratleb riskid ja nende võimaliku
    mõju mitmel tasandil lühi- ja pikaajalises
    perspektiivis.
  • Ennetab ja juhib riske leidlikult ning ette
    mõeldes.
Loob selgust ja
süsteemsust
  • Läheneb teemadele ja ideedele süsteemselt,
    kasutades selleks sobivaid analüüsi- ja
    kategoriseerimismeetodeid (SWOT, mõttekaart
    vms).
  • Tuvastab infomaterjalis vastuolud, ebakõlad ja
    lüngad.
  • Aitab teistel näha infotulvas korduvusi ning trende.
  • Läheneb teemadele ja ideedele süsteemselt,
    kasutades selleks sobivaid ja mitmekesiseid
    analüüsi- ning kategoriseerimis-meetodeid
    (SWOT, mõttekaart vms).
  • Kasutab analüüsimisel ja otsuste tegemisel
    selgelt määratletud kriteeriume.
  • Seostab tervikpilti selle osadega ja analüüsib
    detaile suurt pilti silme eest kaotamata.
  • Läheneb organisatsiooni juhtimisele
    süsteemselt, juurutades ja kasutades
    süsteemseid protsesse ja lahendusi.
  • Kasutab kompleksse informatsiooni
    analüüsimisel, kategoriseerimisel ja ideede sõnastamisel mitmekesiseid ja erineva
    keerukusastmega meetodeid ja mudeleid.
  • Toob selgust ja süsteemsust nii analüüsi, planeerimisse kui ka organiseerimisse.
  • Aitab teistel üles ehitada süsteemset lähenemist.
  • Läheneb organisatsiooni/organisatsioonide
    juhtimisele süsteemselt, juurutades ja kasutades süsteemseid protsesse ja lahendusi ning tagades nende omavahelise haakuvuse.
Töötab välja
leidlikke
lahendusi
  • Näeb parendusvõimalusi ning pakub välja lahendusi organisatsiooni toimimise
    efektiivsemaks korraldamiseks.
  • Otsib võimalusi kogu organisatsiooni
    puudutavate muudatuste teostamiseks.
  • Tema poolt väljatöötatud lahendused on
    leidlikud, julged ja rakendatavad.
  • Pakub välja julgeid uuendusi ja originaalseid ideid ning lahendusi.
  • Tema poolt väljatöötatud ideed on suunatud oluliste muudatuste elluviimisele, millel on pikaajaline ja lai mõju.


Suhete juhtimine

Meeskonna juhtimine ja eestvedamine

Loob toimiva meeskonna, toetab inimeste arengut ja eneseteostust, aitab saavutada eesmärke kujundades teadlikult motiveeriva, väljakutsete võimalusi pakkuva töökeskkonna.

Ekspert-haridusjuht
Meister-haridusjuht
Süsteemimuutja
Meeskonna juht Juhtide juht Mentor-juht, organisatsioonide nõustaja
Annab
tegevustele
suuna ja juhib
elluviimist
  • Lepib kokku eesmärgid ja annab tegevustele
    selge suuna.
  • Juhib ja koordineerib tegevusi ning hoiab meeskonna fookust kokkulepitud tegevustel.
  • Tagab selguse rollides ja vastutuse jaotuses.
  • Annab tagasisidet töö tulemuste kohta.
  • Märkab probleeme ja tegeleb nende lahendamisega.
  • Võtab vastu nii operatiivseid kui pikema mõjuga otsuseid.
  • Lepib kokku eesmärgid ja annab tegevustele
    selge suuna.
  • Juhib tegevusi organisatsioonis ja hoiab meeskonna fookust kokkulepitud tegevustel.
  • Tagab selguse rollides ja vastutuse jaotuses.
  • Annab tagasisidet meeskonna ja selle liikmete töö tulemuslikkuse ja arengu kohta.
  • Astub samme probleemide ennetamiseks.
  • Võtab vastu nii operatiivseid kui pikema mõjuga otsuseid.
  • Lepib kokku eesmärgid ja annab tegevustele selge suuna.
  • Juhib ja koordineerib tegevuste elluviimist mitmes organisatsioonis, hoiab fookust
    strateegiliselt olulisel.
  • Jagab plaanid hallatavateks osadeks ja lepib kokku valdkondade/tegevuste eest vastutajad.
  • Annab mitmekülgset tagasisidet
    meeskonnaliikmetele, organisatsiooni juhtidele
    ja koostööpartneritele.
  • Kavandab ja viib ellu süsteemseid tegevusi probleemide ennetamiseks organisatsiooni(de)
    tasandil ja haridusvaldkonnas laiemalt.
  • Võtab vastu otsuseid, arvestab tegutsemise ja mittetegutsemise mõjuga pikas perspektiivis.

Loob pädeva
ja õppiva
meeskonna

  • Nõustab ja toetab töötajaid.
  • Annab konstruktiivset ja arengule suunatud
    tagasisidet.
  • Määratleb meeskonna ja selle
    liikmete arenguvajadused, õppimis- ja arenguvõimalused ning planeerib
    arengutegevusteks vajalikud ressursid.
  • Planeerib töötajate arenguteemadega
    tegelemiseks eraldi aja.
  • Loob organisatsioonis jätkusuutliku ja õppiva
    meeskonna.
  • Kasutab juhtimisel kaasava juhtimise ja
    coachingu meetodeid.
  • Tegeleb süsteemselt meeskonnaliikmete
    individuaalse arengu toetamisega.
  • Kujundab meeskonnas arengut ja õppimist
    toetava kultuuri.
  • Arendab mentorina pädevat ja jätkusuutlikku meeskonda.
  • Kasutab eestvedamisel süsteemselt kaasava
    talendijuhtimise meetodeid.
  • Kasutab igapäevaselt nii coachingu kui mentorluse meetodeid.
  • Kujundab mentorluskultuuri ja ehitab mentorlussüsteeme nii oma organisatsioonis
    kui valdkonnas laiemalt.
Võimestab ja
motiveerib
meeskonda
  • Jagab ülesandeid ja vastutust, võttes arvesse inimeste tööga hõivatust ja oskuseid.
  • Tasakaalustab töökoormust meeskonnaliikmete
    vahel.
  • Tagab ülesannete õiglase jagamise.
  • Motiveerib inimesi võetud eesmärke saavutama.
  • Jagab ülesandeid ja vastutust, võttes
    arvesse inimeste oskuseid, potentsiaali ja
    arenguvõimalusi.
  • Julgustab inimesi võtma suuremat vastutust,
    olema proaktiivne.
  • Innustab ja inspireerib inimesi eesmärke
    saavutama.
  • Innustab ja inspireerib inimesi ennast
    arendama ja toetab neid karjääri kujundamisel.
  • Julgustab inimesi võtma suuremat vastutust
    ja/või viima otsustusõigust organisatsioonis
    kõigile tasandeile.
  • Keskendub strateegiliselt olulise mõjuga eesmärkide elluviimise toetamisele.
  • Innustab ja inspireerib inimesi ennast arendama, loob neile võimalusi karjääri edendamiseks.
Kujundab
positiivse
ja toetava
töökeskkonna
  • Kogub töötajatelt sisendit motiveeriva töökeskkonna loomiseks.
  • Kujundab üksteist respekteeriva ja koostööle
    orienteeritud töökeskkonna.
  • Loob organisatsioonis toetava ja psühholoogilist turvalisust tagava kultuuri.
  • Kujundab teadlikult töötajakogemust ja
    -teekonda organisatsioonis.
  • Loob organisatsioonis toetava ja
    psühholoogilist turvalisust tagava kultuuri.
  • Kujundab teadlikult töötajakogemust ja
    -teekonda organisatsioonis.
  • Sõnastab organisatsiooni väärtuspakkumise
    olemasolevatele ja potentsiaalsetele
    töötajatele.


Suhtlemine ja koostöö

Aitab teistel eesmärke saavutada läbi teadlikult kujundatud suhete võrgustike, kaasava ja toetava koostöö, oskusliku, empaatilise ja eetilise suhtlemise ning selge ja õigeaegse kommunikatsiooni.

Ekspert-haridusjuht
Meister-haridusjuht
Süsteemimuutja
Aktiivne kogukonnaga koostöö ehitaja
ja mitmekülgne koostöövõrgustiku
ülevalhoidja
Arvamusliider ja osapoolte liitja ning
koostöövõrgustike arendaja
Valdkonnaülene võrgustike kokkuviija ja
süsteemiarendaja
Loob koostöö- ja
suhtevõrgustikke
  • Tegeleb regulaarselt koostöö- ja
    suhtevõrgustikega kogukonnas ja oma piirkonna haridusvaldkonnas läbi regulaarse
    suhtluse ja koostöö.
  • Lähtub võrgustikes tegutsemisel ametialastest rollidest ja professionaalsetest eesmärkidest.
  • Loob ja hoiab koostöö- ja suhtevõrgustikke
    kogukonnas, seotud institutsioonides/
    organisatsioonides ja haridusvaldkonnas
    üleriigiliselt läbi regulaarse suhtluse ja
    eesmärgistatud kontakti hoidmise.
  • Lähtub kontaktide võrgustike arendamisel ametialastest rollidest ja professionaalsetest ning haridusasutuse eesmärkidest.
  • Loob ja arendab teadlikult ning eesmärgistatult
    koostöö- ja suhtevõrgustikke nii
    haridusvaldkonnas kui laiemalt, ka väljaspool.
  • Võtab sõna, avaldab seisukohti arvamusliidrina
    nii haridus- kui juhtimisvaldkonnas.
  • Realiseerib enda laiemat mõju hariduse edendamise eesmärgil.

On veenev
ja mõjuv
läbirääkija

  • Teadvustab enda seisukohtade kujundamisel
    olukorrast tulenevaid ja/või erinevate osapoolte
    vajadusi.
  • Sõnastab oma seisukohad selgelt ja osapooltele arusaadavalt.
  • Veenab argumentidega.
  • Jääb konfliktiolukorras rahulikuks, kuulab osapooled ära.
  • Arvestab olukorrast tulenevate ja/või erinevate
    osapoolte vajadustega enda seisukohtade sõnastamisel.
  • Veenab mõjuvalt. Ületab vastupanu ja saavutab
    teistepoolse aktsepteerimise ning nõusoleku.
  • Juhib tulemuslikult konfliktiolukordi (inimestevaheline,
    väärtus-, kultuuri- jms konflikt).
  • Saavutab töörahu või edasiliikumise
    vastuoludest mõjutatud olukorras.
  • Veenab nii argumentidega kui ka läbi
    emotsionaalse kontakti.
  • Kasutab mitmeastmelisi ja kavandatud
    mõjutamisprotsesse ning mitmekülgseid
    mõjutamistehnikaid.
  • Saavutab ka oponeeriva arvamusega inimeste
    nõustumise ja respekti.
  • Ennetab ja leevendab konfliktiolukordi, tegeleb
    konflikti algetega nende tekkimisel.
Kommunikeerib
arvamusliidrina
oskuslikult
  • Edastab infot selgelt ja õigeaegselt nii organisatsioonisisestele kui -välistele koostööpartneritele.
  • Võtab teadlikult organisatsiooni kõneisiku rolli.
  • Kommunikeerib oskuslikult ja selgelt nii organisatsioonisiseste kui -väliste partneritega.
  • Sõnastab ja edastab informatsiooni üheselt mõistetavalt ja sihtgrupi vajadustest lähtudes.
  • Kujundab kõneisiku ja eestkõnelejana teadlikult
    organisatsiooni mainet.
  • Võtab arvestatava eksperdina ja arvamusliidrina
    sõna haridusteemadel.
  • Suhtleb oskuslikult ja selgelt keerulistes
    olukordades ja erinevate ning nõudlike
    sihtgruppidega.
  • Sõnastab ja edastab informatsiooni üheselt
    mõistetavalt ja sihtgrupi vajadustest lähtudes.
  • Kujundab kõneisikuna teadlikult organisatsiooni/
    valdkonna mainet. Järgib kommunikatsioonis
    meediasuhtluse põhimõtteid.
  • Avaldab arvamusliidrina oma sõnavõttudega
    märkimisväärset mõju valdkonnas ja laiemalt.
Kohtleb inimesi
eetiliselt
  • Sõnastab organisatsioonis eetilise käitumise põhimõtted ja on eetilise käitumise osas teistele eeskujuks.
  • Järgib suhtlemisel ja võimaluste loomisel võrdse kohtlemise põhimõtteid.
  • Jälgib, et meeskonnas ei toimuks tõrjumist, kiusamist, ahistamist või liigset domineerimist.
  • Loob haridusasutuses kiusamisvaba keskkonna.
  • Sõnastab organisatsioonis/valdkonnas eetilise käitumise põhimõtted ja jälgib ning toetab
    süsteemselt nendest lähtumist.
  • Järgib suhtlemisel ja võimaluste loomisel
    võrdse kohtlemise põhimõtteid.
  • Jälgib, et meeskonnas ei toimuks tõrjumist,
    kiusamist, ahistamist või liigset domineerimist.
  • Loob haridusasutuses kiusamisvaba
    keskkonna ja jälgib ning juhib sellega seotud
    põhimõtetest lähtumist.
  • On juurutanud haridusasutuses võrdse
    kohtlemise põhimõtted ja eetilise keskkonna.
  • On eeskujuks ja toetab teisi haridusasutusi
    kiusamisvaba keskkonna loomisel.
  • Sisendab kollektiivset ja individuaalset
    vastutustunnet ühiskonna ja keskkonna ees
    seoses võrdse, õiglase ja eetilise kohtlemisega.
Edendab
koostööd
  • Loob tingimused koostööks.
  • Kasutab suhtlemisel olukorrale, inimtüübile, rollile jne sobivat stiili ja tooni, valib suhtluses sobiva distantsi ja suhtlusvõtted.
  • Kasutab kahesuunalist empaatilist suhtlusstiili - küsib, kuulab, näitlikustab.
  • Kasutab täiskasvanulikku kehtestamist.
  • Algatab ja arendab koostööd.
  • Rakendab kaasamise ja koostöise õppimise põhimõtteid. Kasutab tagasiside andmise mudeleid.
  • Loob suhtlussituatsioonis personaalse kontakti, kasutab kahesuunalist empaatilist suhtlusstiili - küsib, kuulab, näitlikustab.
  • Kasutab täiskasvanulikku kehtestamist.
  • Juurutab koostööl põhineva toimimismudeli ja kultuuri, kus otsitakse ja kasutatakse koostöökohti nii organisatsioonisiseselt kui ka väljastpoolt.
  • Loob initsiatiivi võtmist soodustava keskkonna.
  • Demonstreerib järjepidevalt koostöö edendamist soodustavat käitumist ja põhimõtteid.
  • Aitab teistel koostöö edendamist soodustavat käitumist ja põhimõtteid omandada, arendada ja rakendada.



Enesejuhtimine



Enesejuhtimine ja -areng

Juhib enda aega, energiat ja heaolu teadlikult. Seab endale arengueesmärgid ning võtab initsiatiivi enda arendamisel. Ei kaota enesejuhtimist ka ebamäärastes ja pingelistes oludes. On teadlik oma mõjust ning käitub eetiliselt.

Ekspert-haridusjuht
Meister-haridusjuht
Süsteemimuutja
Tõhus enesejuht ja õpikogemuse
ärakasutaja
Teadlik enesearendaja Oskuslik ja teadlik enesearendaja - isikliku
missiooni elluviija
Analüüsib
ennast
  • Analüüsib ennast juhina.
  • Analüüsib oma käitumise mõju saadud tagasiside alusel ning teeb muudatusi oma
    käitumises.
  • Hindab enda võimekust adekvaatselt.
  • Mõistab enda tugevusi ja riskikohti.
  • Analüüsib ennast ja enda mõju juhina.
  • Analüüsib oma käitumise ja otsuste mõju. Küsib oma käitumise kohta tagasisidet,
    kasutades seda enda arendamisel ja oma
    käitumismustrite muutmisel.
  • Hindab enda võimekust adekvaatselt.
  • Mõistab oma tugevusi ja riskikohti, arendab ja rakendab neid asjakohaselt ja teadlikult.
  • Maandab enda nõrkustega seotud riskid.
  • Analüüsib ennast juhina ning mõistab enda käitumise ning otsuste mõju.
  • Küsib oma käitumise kohta regulaarselt
    tagasisidet laiemalt sihtrühmalt, kasutades seda enda arendamisel ja oma
    käitumismustrite muutmisel.
  • Hindab enda võimekust ja mõju adekvaatselt.
  • Mõistab oma tugevusi ja riskikohti ning
    aktsepteerib ennast oma ebatäiuslikkuses,
    loobumata jätkuvast enesearendusest.

Juhib oma
energiat, aega
ja emotsioone

  • Juhib tõhusalt enda aega ja energiat.
  • Säilitab töövõime ka stressirohketel perioodidel.
  • Juhib tõhusalt enda emotsioone konflikti sisaldavas või emotsionaalselt laetud olukorras.
  • Planeerib enda aega ja tegevusi, kasutab
    erinevaid ajajuhtimise võtteid.
  • Säilitab töövõime ka pingelistel perioodidel.
  • Juhib tõhusalt enda emotsioone konflikti
    sisaldavas või emotsionaalselt laetud olukorras.
  • Surve all või ootamatusi kohates jääb
    keskendunuks ja produktiivseks.
  • Planeerib aega teadlikult ja süsteemselt, kasutab
    erinevaid asjakohaseid ajajuhtimise võtteid.
  • Juhib tõhusalt enda emotsioone konflikti
    sisaldavas või emotsionaalselt laetud olukorras.
  • Surve all või ootamatusi kohates jääb keskendunuks ja produktiivseks ning aitab ka teistel rahu ja konstruktiivsust säilitada.
  • Juhib teadlikult enda energiat töövõime
    säilitamiseks. Rakendab isikliku energia taastootmisvõtteid. On paindlik ja suudab
    kiiresti ümber lülituda. Muudab enda
    töömeetodeid tõstmaks oma efektiivsust.
Lähtub
professionaalsest
ja inimlikust
eetikast
  • Lähtub oma tegevuses nii inimlikust kui professionaalsest eetikast.
  • Peab kinni kokkulepetest.
  • Kohtleb inimesi lugupidamisega ning arvestab
    inimeste erinevuste, kultuuritausta ning
    vaadetega.
  • On aus ja usaldusväärne.
  • Lähtub oma tegevuses nii inimlikust kui
    professionaalsest eetikast.
  • Peab kinni kokkulepetest ja aitab seda teha ka
    teistel.
  • Kohtleb inimesi lugupidamisega ning arvestab
    erinevate inimeste, kultuuride ning vaadetega.
  • Sõnastab organisatsioonis eetikaga seotud kokkulepped ja seab vastavad standardid.
  • Lähtub oma tegevuses nii inimlikust kui
    professionaalsest eetikast.
  • Peab kinni kokkulepetest ja aitab seda teha ka teistel.
  • Kohtleb inimesi lugupidamisega ning arvestab erinevate inimeste, kultuuride, vaadete ning väärtustega.
  • Sõnastab organisatsioonis eetikaga seotud
    kokkulepped ja seab vastavad standardid.
    Vajadusel algatab olemasolevate kokkulepete muutmise.
Õpib kogemusest
  • Õpib nii edukogemusest kui tagasilöökidest.
  • Analüüsib tehtut ja tuvastab momente, mida tulevikus saaks teisiti teha.
  • Tunnistab oma vigu ja loob nendest õpimomente.
  • Säilitab enesekindluse ja meelerahu, kui asjad ei lähe soovitud moel või kui ilmnevad
    tagasilöögid/ebaõnnestumised.
  • Analüüsib tagasisidet ja õpib sellest.
  • Õpib nii edukogemusest kui tagasilöökidest.
  • Analüüsib tehtut ja tuvastab igas olulises läbitud etapis momente, mida tulevikus saaks teisiti teha.
  • Tunnistab oma vigu ja loob nendest õpimomente.
  • Säilitab enesekindluse ja meelerahu, kui asjad ei lähe soovitud moel või kui ilmnevad tagasilöögid/ ebaõnnestumised.
  • Analüüsib tagasisidet, õpib sellest. Aitab teistel
    neile antud tagasisidest õppida.
  • Õpib nii edukogemusest kui tagasilöökidest.
  • Analüüsib tehtut ja tuvastab igas olulises
    läbitud etapis momente, mida tulevikus saaks
    teisiti teha.
  • Tunnistab oma vigu ja loob nendest õpimomente. Aitab ka teistel õpikogemuse
    tuvastamist ja kasutamist harjumuseks muuta.
  • Säilitab enesekindluse ja meelerahu, kui
    asjad ei lähe soovitud moel või kui ilmnevad
    tagasilöögid/ ebaõnnestumised.
  • Analüüsib tagasisidet, õpib sellest. Aitab
    teistel neile antud tagasisidest õppida.
Kavandab oma
professionaalset
arengut
  • Planeerib oma professionaalset arengut ja karjääri.
  • Omab isiklikke eesmärke, mida soovib saavutada nii konkreetsel ametikohal kui ka oma valdkonnas ja karjääris.
  • Seob arengutegevused karjäärieesmärkidega –
    saab aru, missuguseid oskusi ja mis eesmärgil arendada.
  • Planeerib oma professionaalset arengut ja
    karjääri. Omab pikaajalist karjääriplaani.
  • Omab isiklikke eesmärke, mida soovib saavutada nii konkreetsel ametikohal kui ka laiemalt oma valdkonnas ja karjääris.
  • Mõistab karjääri ja professionaalse arengu
    planeerimise olulisust ja kasutab selleks
    erinevaid meetodeid.
  • Seob arengutegevused karjäärieesmärkidega.
  • Planeerib oma professionaalset arengut ja
    karjääri. Omab pikaajalist karjääriplaani ja
    alternatiivseid karjääristsenaariume.
  • Omab isiklikke eesmärke, mida soovib
    saavutada nii konkreetsel ametikohal kui ka
    laiemalt oma valdkonnas ja karjääris.
  • Seob arengutegevused karjäärieesmärkidega.
    Tal on tugev missiooni valdkonna
    edendamiseks ning ta näeb võimalusi selle
    realiseerimiseks.

Viimati uuendatud 05.10.2023