Sa oled siin

Haridusteadlased uurivad digiõppevara kasutamise mõju õppimisele ja õpetamisele

13. mai 2020 - 10:29
Digiefekti uuringut juhib Tartu Ülikooli haridustehnoloogia professor Margus Pedaste. (Foto: erakogu)

Et saada teada, kuidas digipööre mõjutab haridust ja kuidas oleks kõige tulemuslikum infotehnoloogia abil õppida, alustasid Tartu Ülikooli haridusteadlased kolmeaastast uuringut „Digiefekt“.

Haridustehnoloogia professori Margus Pedaste juhitud uuringus osalevad põhikooli õpilased ja õpetajad. Teadlased vaatlevad digitaalsete õppevahendite ja -sisu kasutusviise ning analüüsivad, kuidas mõjutavad digivahendite abil õppimist laste isiksuseomadused, vaimne võimekus ning kooli- ja kodukeskkond.

„Paljusid lapsevanemaid ja õpetajaid teeb praegu murelikuks küsimus, kas digitaalse õppevaraga õppimine on ikka piisavalt tulemuslik – kas kõik lapsed saavad vajaliku selgeks, et elus edukalt oma eesmärke saavutada. Meie õpetajad on päris pikka aega katsetanud erinevaid võimalusi ja soovivad selgemaid sõnumeid selle kohta, mis on õigem ja parem,“ ütles Haridus- ja Teadusministeeriumi e-teenuste osakonna asejuhataja Kristel Rillo.

Eesti teadlased leiavad, et digivõimaluste tulevikuväljavaateid arvestades tuleks sellesse teemasse rohkem süveneda: vaadelda eraldi tehnoloogia kasutamise eesmärki ja viisi ning kasutajat ja tema toetamist. Praegu toimuvas distantsõppes oma koha leidnud e-õpe seab uuringu tulemustele veelgi suuremad ootused.

Rillo sõnul püütaksegi „Digiefekti“ uuringuga teada saada, milliste sihtide saavutamine on ühe või teise digilahendusega võimalik ning kuidas sõltub tulemuste saavutamine õppijast, õpetajast ja õppekeskkonnast. Teadlased loodavad tulemuste põhjal anda soovitusi nii õppimiseks kui ka õpetamiseks. Lisaks antakse teaduspõhist nõu digitaalsete õppematerjalide arendajatele. Sellest saavad kasu ka õpetajaharidus ja -koolitus.

„Eesti koolid on olnud digiõppe ja haridustehnoloogiliste lahenduste juurutamisel küllaltki julged, kuid praegune eriolukord on muutnud digipöörde lausa vältimatuks vajaduseks,“ rääkis uurimisrühma juht Margus Pedaste.  Ta arvab, et mitmed praegused digilahendused jäävad kasutusele ka tavaõppe taastudes. „Et neist oleks võimalikult suur kasu võimalikult paljudele õpilastele, on vaja kindlamaid teadmisi ja otsustuskriteeriume,“ sõnas Pedaste, kes loodab uuringu esimesed tulemused avaldada juba tuleval aastal. 

Uurimisrühm koosneb peamiselt Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi teadlastest ja doktorantidest, kuid osalevad ka teadlased Tartu Ülikooli psühholoogia instituudist ja Belgradi Ülikoolist. 

Tutvu uuringuga põhjalikumalt veebilehel digiefekt.ut.ee.

Lisateave:

Kristel Rillo, Haridus- ja Teadusministeeriumi e-teenuste osakonna asejuhataja, 735 4023, kristel.rillo@hm.ee

Margus Pedaste
Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi haridustehnoloogia professor, 515 6095, margus.pedaste@ut.ee

Veel uudiseid samal teemal

26.05.2020|Haridus- ja Teadusministeerium

Tallinna Tehnikakõrgkooli rektorina jätkab Enno Lend

Tallinna Tehnikakõrgkooli rektori valimiseks kogunes täna valimiskogu, kes otsustas teha haridus- ja teadusministrile ettepaneku sõlmida tööleping Enno Lendiga, kes on juhtinud seda kooli viimased kümme aastat.

26.05.2020|Haridus- ja Teadusministeerium

Eesti kõrgkoolide vilistlased on lõpetatud õpingutega rahul ja töötavad õpitud erialal

Eesti kõrgkoolide vilistlasuuringust selgub, et üheksa vilistlast kümnest on rahul nii kõrgkooli ja eriala valikuga kui ka kooli füüsilise keskkonnaga. Kolm neljandikku vilistlastest leiavad, et nende praegune töökoht on õpitud erialaga väga lähedalt või suurel määral seotud.